MANtotMAN
 
 

Nieuwsoverzicht

Man tot Man Home > Nieuwsoverzicht > Leefstijladvies kan erectiestoornis opheffen
 

Leefstijladvies kan erectiestoornis opheffen 

 

Mannen met een erectiestoornis hebben veel meer baat bij meer lichamelijke inspanning en een persoonlijk dieetadvies dan bij algemene informatie over voeding en beweging. Die informatie is veel minder effectief.


Dat staat in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde naar aanleiding van een onderzoek naar de positieve invloed op erectiestoornissen bij een intensief leefstijlprogramma. Voor de studie werden twee onderzoeksgroepen geformeerd: een interventie- en een controlegroep. De interventiegroep kreeg een gedetailleerd persoonlijk advies over gewichtsvermindering, dieetverbetering en uitbreiden van lichamelijke activiteiten, met persoonlijke begeleiding. De controlegroep kreeg alleen algemene informatie over voeding en lichamelijke inspanning.


Erectieherstel
Belangrijke uitkomst na twee jaar was dat bij een aanzienlijke meerderheid van de mannen herstel van erecties optrad. Dat gebeurde na het behalen van behandeldoelen zoals gewichtsreductie, minder inname van verzadigde vetten, grotere inname van onverzadigde vetten en voedingsvezels en 30 minuten beweging op tenminste vijf dagen van de week. Bij aanvang van de studie had 76 procent van de interventiegroep en 74 procent van de controlegroep lichte tot ernstige erectiestoornissen. Na twee jaar waren deze percentages teruggelopen tot 44 procent bij de interventiegroep en 72 procent bij de controlegroep.


Bron: nu.nl

 
 

 


Man tot Man is een initiatief van: Schorer, GGD Amsterdam en GGD Rotterdam-Rijnmond en is mede mogelijk gemaakt door het Aids fonds.
Volg ons op: